Saturday, April 23, 2011

Tina Canerholm by Helena Sandklef

Varje dag konsumerar vi spaltmeter med text i olika form. Krönikor, recept, nyheter saxade från ett TT-telegram, debattinlägg, instruktioner, barnböcker med lyckliga slut och mail. Vi associerar texten med en avsändare, vilket kan vara en specifik signatur men tillika något så abstrakt som ett tidningsformat eller Läkemedelsverket, och läser texten parallellt med denna kännedom. En blogg är en förkortning av webblogg som i sin tur ska vara en form av journal/dagbok på nätet. Tolkningen av definitionen står sig fritt, men det är svårt att komma ifrån den personliga vinkel och närheten till rösten som präglar varje ord. En bra blogg har en intimitet med läsaren, och detta är en bra blogg. Därför ville jag sammanföra rösten med personen bakom, i ett försök till en mer spännande variant än en faktaruta, en mer strikt uppstyrd version av "berätta vem du är på fem meningar".

Här är mina frågor till Tina Canerholm. Ni känner henne kanske privat, ni känner henne kanske genom hennes karaktäristiska texter. Eller, så har ni aldrig mötts. Oavsett så är vi för dåliga på att vara nyfikna.

Bästa promenad: Från mina föräldrars hus ner till hamnen i Skåre.
Favoritgata: Circular quay, Sydney. Man ser bron och Operahuset och härifrån kan man ta sig överallt i Sydney. Man är precis mitt i allt.
Favoritdrink: Öl, helst; Coopers Pale.
Äter lyxmiddag på: Varsomhelst där jag inte själv lagar mat.
Här bjuder jag mamma på middag: Gondolen.
Bästa mikromaten: Har ingen mikro.
Fikar gärna på: I någons trädgård.
Bästa lunchställe: Vad som helst som intas vid kanalen i Malmö.
Bästa kaffet: Bryggkaffe med mjölk, inget socker.
Bästa baren: En champagneria i Barcelona som säljer flottiga mackor och billig Cava i breddfyllda glas.
Senaste teaterföreställning: Livets Ord, med Magnus Betnér på Chinateatern.
Senaste utställningen: "Den tidiga modernismen" på Moderna i Malmö.
En bra gå bort-present: Mat eller dryck! Finns det något bättre?
Favoritlyxartikel: Kolhydrater.
Läser just nu: Dr. Jekyll and mr. Hyde.
Läser helst: Klassisk litteratur, modetidningar och dagstidningar.
Senaste personen som fick dig att skratta: Min mamma.
Favoritråvara: Kaffe.
Favoritfärg: Svart, alltid svart. Ibland blått.
Favoritmärke: Dermalogica.
Favoritskor: Höga klackar och cykelskor (haha, skulle kunna vara en cheezy titel på min självbiografi!)
När grät du senast: Den 28e mars.
Vad var den senaste drömmen du minns: Någon satte upp en föreställning som egentligen var en porrfilm och min reaktion var att att jag lutade huvudet på sned och sa "Smart!"
Vad är det första du gör på morgonen: Svär.
Värsta känslan: Sorg.
Modeförebild: Audrey Hepburn. Klyschigt men sant. Också komplett fel för min kroppstyp.
Motionerar: Landsvägscykling.
Det dyraste jag har köpt: Min dator.
Favoritprodukt på Apoteket: Acos lypsyl.
Lyssnar på: Just nu, mycket bluegrass och country. Och gammal sådan. Men även ny.
Bästa förfestmusiken: Musik med referenser och historier.
Senast gnolade: Patsy Clines Walkin' after midnight.
Dansar helst till: Musik med referenser.
Senast köpta skivan: Straight outta Rockridge med Rockridge Brothers.
Mitt sämsta köp någonsin: oj! Säkert ett par skor jag aldrig använt, för att jag inte kan gå i dem.
Senaste impulsköp: Hallon och björnbär.
Senaste fyndet: En skjorta och en kaftan.
Senaste secondhandfyndet: samma som ovan.
Mode jag aldrig vill se igen: Trelleborgs-tolkningar. (tro mig, it's a special kind.)
Värsta huvudbonaden: Ingen alls! Eller ja, fruktkorgar är ju opraktiska.
Bästa huvudbonaden: Alla! (hence favorituttryck)
Favoritaccessoar: Halsband och ringar.
Transportmedel: Cykel.
Skulle helst vilja ta en middag med: Mina vänner är de bästa!
Återvinner: Kläder. Slänger inget - köper gammalt.
Vad skulle du vilja vara världsmästare i: Pajätning. Det är tufft.
Ville bli när jag var liten: Polis (jösses). Fast också dansare!
Hejar på/håller på: De som förtjänar det.
Så får jag tiden att gå i kollektivtrafiken: Smsar/twittrar/läser.


Detta är Tina Canerholm, presenterad så som hon, av mig Helena Sandklef.

No comments: