Monday, April 25, 2011

Mode utan midja

Malmö Museum har just nu en utställning som heter Mode utan midja. Utställningen tar sikte på att skildra 20-talets kvinnomode, som är känt för sin avsaknad av midja, kortare kjolar och kortklippta frisyrer.


Jag har gått på en del moderelaterade utställningar den senaste tiden och i princip varje gång har jag blivit lite besviken. Ofta har inte utställaren visat upp plaggen fördelaktigt eller så har utställningen saknat sammanhang. Att visa plagg i ett dunkel är inte så lyckat, åtminstone inte för den som vill granska mönster, drapering och söm. Likväl är det inte intressant att studera ett plagg utan att känna till dess kontext. Jag cyklade iväg till Malmö museum idag, omedveten om att jag hade ganska låga förväntningar. Jag märkte det först när jag stod där och var positivt överraskad.

För den här utställningen är bra. Riktigt bra. Den sätter plagget i en social och ekonomisk kontext. Betraktaren får veta varför kjollängden kröp upp, varför modet blev mer androgynt och sammanlänkade historiska händelser till modet. Och det är precis så det ska visas! Mode är aldrig ett uttryck isolerat från sin samtid. Mode är en del i den kontext vi varje dag befinner oss i, och kan i sig både vara orsak och verkan.

Mode utan midja bygger upp utställningen genom att berätta kvinnans historia, specifikt på 20-talet. Bara en sån sak! Kvinnans historia berättas inte i lika stor utsträckning som männens historia, fyllt av krig, strategi och erövringar. Här berättas kvinnans historia för att kunna sätta hennes mode i ett sammanhang. Varför klädde man sig så här? Otroligt intressant och smart. Precis så en slipsten ska dras helt enkelt. Gå dit, helst redan igår.

Kvinnlig rösträtt

Det kulturella sammanhanget

Den kvinnliga sexualiteten tillgavs existens

Kläderna visas upp tillsammans med möbler och konst

Skisser på konfektion

Skiss tillsammans med tygprov


No comments: