Wednesday, April 25, 2007

Det underbara med smet

Jag tänkte ägna lite tid åt det välgörande i att äta smet. Just det, ni läste rätt, smet. Vissa av mina vänner vet om att jag ibland ägnar mig åt denna märkliga vana. Jag blandar alltså ihop chokladsmet och sen äter jag den. Som den är. Med sked.
Vissa kanske har vuxit upp på ungefär samma vis som jag. Jag hjälpte mamma att baka när jag var liten. Jag gillade att baka så mycket att jag brukade tjata på henne om det. Som ett litet plus i kanten fick jag ju alltid skålen och slickepotten när majoriteten av smeten var i ugnen. Det var så gott!
Därför bestämde jag mig i vuxen ålder att det var ett ypperligt sätt att stilla mitt behov av socker. Visst det kan verka lite konstigt, men ni skulle bara veta hur gott det är! Mitt tips är att prova...

3 comments:

Anonymous said...

Kladdekaka-smet är min favorit...eller om man gör chokladbollar, 1 sats och gör en enorm bolle av det - ös över pärlsocker sen in i kylskåpet (om man kan vänta)......mmm...

Tina said...

Nej det bästa är om man gör en miniatyrversion av chokladbollsdeg och öser in det i mikron! Det är grejer det... jag har varit med ett tag...

Jonners Paaners said...

Nä, klassisk chokladkaka eller t.o.m. sockerkaka. Växte upp precis som du med slickepott och skål, och det var några av de bästa dagarna i livet på den tiden. Har inte tänkt på att göra det i vuxen ålder, but I'm intrigued!