Tuesday, April 26, 2011

Necessär uncovered

Jag får ofta frågor kring vilka produkter jag använder. Jag har inte överdrivet mycket produkter, men genom åren har jag hittat mina absoluta måsten. Lägger man sen till tillfälliga gästspel, smycken, linstillbehör och så vidare och så vidare, verkar tre necessärer helt plötsligt inte så orimligt.

Här listar mina måsten som de ser ut idag och berättar lite om varför de är så bra.


Håret: Mitt hår har aldrig mått så bra sen jag började tvätta det med Redken. Framförallt med schampot Body Full. Jag har så långt hår nu (täcker halva ryggen, jag är också känd som Cousin It), att jag behöver ett lyft från schampot, annars kommer jag vara plattare än en LP-skiva ovanpå. Ibland använder jag balsam också, men det har en tendens att tynga ner håret. På sommaren försöker jag undvika det. Redken är dyrare, visst är det så. Men, det finns hopp! Antingen passar man på i USA och/eller Storbritannien där det är mycket billigare, eller så letar man upp de butiker som säljer det till ett rimligt pris. De finns. Den enda produkt jag använder när jag ska fixa håret är spray. Alla andra produkter tynger ner. Nja ok, Schwarzkopfs Dust it funkar också, men då får jag tvätta håret med diskmedel för att få ur det. Och det är inte ett recept för succé, tro mig. Jag använder alltid billiga märken när det gäller hårspray, de funkar bäst för mig. Här ses Proffs Super strong hairspray.

Huden: Den bästa, bästa hudvården får man av Dermalogica! Jag kan inte nog understryka vilka under det märket har gjort för mig. De använder inga konstgjorda tillsatser. Här ses tvätten Special cleansing gel och ansiktskrämen Skin smoothing cream. Det här är verkligen en av mina svagheter. Jag skulle kunna köpa hela deras sortiment bara för att. Men konstigt nog gillar inte plånboken det. För kroppen använder jag The Body Shops Moringa Body butter. Den doftar något alldeles ljuvligt och återfuktar och mjukar upp också såklart. Oftast behövs ingen parfym när man använder den.

Doften: Parfymerna jag haft genom åren har varierat. Jag minns första parfymen jag fick. Min mamma hade en avig inställning gentemot de parfymer jag släpade hem från H&M, som hon tyckte doftade billigt. Därför lät hon mig välja en riktig parfym, som endast fick användas vid speciella tillfällen och som skulle vara min doft. Det var Cacharels Anaïs Anaïs och det är längesen nu. Idag fastnar jag för olika parfymer lite beroende på var jag är i livet. Och just nu är jag vid Cacharels Scarlett. Den luktar sommar och äventyr.


Läpparna: Vill jag ha röda läppar använder jag Makeup Stores nyans China red, den är tillräckligt blå i basen för att passa mig. Jag är mörkhårig och röda läppstift med gulare bas tenderar att få mig att se lite sjuk ut. Röda läppar är också ett säkert knep när man känner sig som en tågkrasch. Själv ser jag ofta ut som någon slags trafikolycka, och då arbetar jag efter principen att blända är att förblinda. För endast markerade läppar använder jag Christian Diors Rouge Dior i nyansen Ambre Caméra. För nakna läppar, men med extra glans fungerar YSLs Lisse gloss i nyansen Les Pastels. Men min absoluta favorit, saken jag får panik över om jag är utan, är såklart mitt lypsyl från ACO. Förutom att läpparna blir mjuka, glänser det lite sådär lagom. Ja, det stämmer - jag är beroende. Och ingenting får komma mellan mig och mitt lypsyl.

Huden: Jag använder samma nyans på mitt rouge året om, för mig fungerar det perfekt. De med ljusare pigment kan däremot behöva skifta mellan en brunare på sommaren och en med rosa bas på vintern, men det är såklart en smaksak. Mitt rouge är ett créme rouge, och appliceras bäst precis efter hudkrämen. Min favorit är Lancômes Magie Blush i nyansen Rose d'aurore. Jag använder också en highlighter. För att täcka upp för sena kvällar (se utläggningen om att se ut som en trafikolycka) och för att belysa delar av ansiktet, det vill säga att arbeta med ljus och skuggor. Min favorit är YSLs Touche Éclat.

Ögonen: Oftast nöjer jag mig med mascara, ibland lägger jag på lite eyeliner. Min absoluta favoritmascara är Lancômes Definicils. Det finns ingen bättre, lovar. Det var faktiskt över den gemensamma kärleken till just den mascaran som jag och en av mina bästa vänner fann varandra. Eyelinern kladdar jag extremt med, men det hör till. Tops skapades av en anledning, och det var inte till öronen. Eller jo ibland. Jag använder Rimmels Exaggerate.

Naglarna: Jag använder såklart en massa olika nyanser från en massa olika märken. Jag är väldigt slarvig med naglarna, det är oftast ganska flagnat. Det beror också på att jag har sämst nagelkvalitet i världen. Det är faktiskt ett under att de sitter kvar överhuvudtaget. Men, bäst av alla nagellack är O.P.I och då helst i favoritnyansen So Hot It Berns. Det avslutas med topplacket, också O.P.I.

Det tar tid att hitta sina egna favoriter, och de förändras såklart också över tiden. Mina favoriter har jag hittat genom tips från vänner, familj och tidningar. Och genom att testa mig fram i all oändlighet. Förhoppningsvis spar jag någon lite tid och kanske lite ansträngning och ytterligare kanske lite pengar. Kanske.

No comments: