Tuesday, April 12, 2011

Kunglig vintage på Livrustkammaren

I helgen svängde jag som sagt förbi Stockholm. På fredagen marscherade jag och mina vänner med bestämda steg mot Livrustkammaren. Jag hade sett något om att en ny utställning skulle öppna på fredagen och det lät som om det var precis uppför vår gata. Utställningen heter Kunglig vintage, och visar ateljésydda klänningar från Augusta Lundin, Märthaskolan och NK:s franska damskrädderi som Sveriges kungligheter burit mellan 1900-1970. Med ens vi kom in blev det tydligt att jag varit slarvig som vanligt. Min kännedom om de svenska couture-skräddarna är begränsad tyvärr och jag hade inte riktigt insett att det var det som var inriktningen. Slarvigt! Jag hade helst velat läsa på innan jag gick dit. Jag såg nämligen framför mig att utställningen skulle visa klassisk Dior- och Chanel-couture, vilket jag aldrig blir mätt på. Nåja, nu fick jag ett incitament till att faktiskt läsa på, om än i efterhand.

Utställningens upplägg tilltalade mig, då man delat in plaggen efter färgskalor. Som bakgrund ser man moderna bilder av Stockholm, för att visa att kläderna är odödliga. Det blev riktigt fint.

Vad jag har lite svårare för är att man valt att hänga upp citat av Coco Chanel och Yves Saint Laurent. För det första tycker jag att det känns klyschigt och för det andra; det här var ju en utställning om svensk couture. Så varför hänga upp citat som inte har med saken att göra? Varför inte hänga upp citat från de svenska husen? Det kändes lite som att man gav utställningen ett alibi. Hej, om ni inte tycker det här är tillräckligt glamoröst, har vi i alla fall täckt upp med de här glamorösa personerna! Nej, berätta den svenska couture-historien fullt ut istället.

Jag rekommenderar att man läser på före, jag önskar att jag gjort det. Dessutom borde man ge sig själv lite tid i Livrustkammarens butik. Det var en riktig liten skatt! Böcker med klippdockor från 20-, 30- och 40-talet, kort, böcker och annat begärligt. Såklart, vill man inte spendera pengar bör man undvika den som pesten - min plånbok blev en aning lättare. Se bara på de här fina korten jag köpte!


Vi gick vidare till Gondolen för vin och en av Stockholms bästa utsikter och det var en riktigt fin avslutning.

No comments: