Wednesday, March 30, 2011

Den vita skjortan

Vissa plagg är mer geniala än andra. Kanske för att de bär så mycket mer än sin betydelse för just den galgen, den personen eller den skyltningen. Den vita skjortan är ett sånt plagg för mig.

Med den vita skjortan kommer en miljon bilder upp för mina ögon. Och en miljon referenser. Och en miljon idéer om användning. Den tidigaste bilden, om vi sätter mitt liv som tidsaxel, är såklart den vita skjortan min pappa bar. Som han tog med sig till jobbet varje dag, för att understryka sin auktoritet i sin yrkesroll. Eller kanske i sin könsroll, eller kanske både och. Skjortan var min pappa på vardagar, med slipsen som obligatorisk accessoar.

Senare dök den vita skjortan upp på min syster och i hennes modetidningar. Min syster är äldre än jag och hennes garderob och modetidningar var en ständig källa för min beundran. Min syster tillsammans med kvinnorna i tidningarna, bar den vita skjortan i manlig modell och lyckades förstärka sin kvinnlighet. Där och då träffades jag av den otroliga makt det enkla vita tygstycket faktiskt har.

Kvinnor som klätt sig i klassiskt betingat manliga plagg har burit med sig en del av den strukturella makt som sitter i plaggets könsidentitet. Där började provokationen, mystiken, genialiteten. Idag skulle jag vilja påstå att den vita skjortan är könsneutral, om än inte historielös.

Plagget kan i sin enkelhet utstråla enorm sensualism, makt och styrka, och beroende på hur det bärs eller är skuret, kan man skapa olika effekter. Den vita skjortan bär historiskt på så många olika betydelser och variationer att den faktiskt totalt reflekterar personen som bär den.

Idag finns plagget med i princip varje säsong i olika tillämpningar och tolkningar. Jag beundrar fortfarande och svärmar för plagget varenda gång jag ser det. Senast i helgen, på en av mina bästa vänner. Hon skrev om det vita arket, vilket fick mig att fundera närmare på motsvarigheten i garderoben.

Katherina Hepburn

No comments: